THINK TANK

І....PER ASPERA – AD ASTRA


THINK TANK

І....PER ASPERA – AD ASTRA


еМАРКЕТИНГ

Illustration


ВІКТОРІЯ КАРП 

К.Е.Н. / Консультант з маркетингу / Засновник проекту KARP INVITES

Маркетинг е.0
Реалії та перспективи дігіталізації

Е-маркетинг як він є

Дігіталізація життя (саме життя) — процес, якого в сучасному світі уникнути просто неможливо, та й загалом було б недалекоглядно намагатися протистояти цьому явищу. Щодня практично всюди нас оточують здобутки дігітал-розробок, особливо у сфері сучасної економіки та торгівлі. Згадайте, як давно особисто ви востаннє купували квитки на потяг чи літак онлайн? А як щодо театру чи концерту улюбленого виконавця, уже навіть не говорячи про одяг, косметику та їжу? Все це, як і багато іншого, зараз може потрапити до нас за дивовижно короткий проміжок часу. Уже необов'язково стояти у довжелезній черзі до каси чи витрачати час на похід до найближчої піцерії, адже переважно завжди ви вже заздалегідь знаєте, що і на якому сайті краще замовити. Непогано, правда? Дігіталізація ближче, ніж здається на перший погляд. 

Компанії, які прагнуть бути конкурентоздатними на ринку як національному, так і міжнародному, обов'язково мають бути в тренді. Сьогодні е-маркетинг і є цим світовим трендом.

Вікторія Карп

Дігіталізація в економіці або що таке е-маркетинг? 

Розглядаючи дане питання у світлі економічних категорій, хотілося б зосередити увагу, звичайно, на дослідженні і вивченні особливостей маркетингу в епоху дігіталізації, тобто дігітал або е-маркетингу, який, як ви вже зрозуміли, нас оточує постійно.

Отже, дігітал або е-маркетинг — це комплекс маркетингових активностей для просування продукту, що обов'язково характеризується використанням цифрових технологій, при цьому як через онлайн, так і через офлайн канали. Він включає в себе унікальний клієнтський досвід, а також розвиток відносин між клієнтом і компанією. 

Е-маркетинг vs інтернет-маркетинг

Наразі частим є помилкове ототожнення понять інтернет- та е-маркетинг. Проте їх слід чітко розрізняти. Е-маркетинг включає не тільки онлайн-канали (як, власне, інтернет). Тому, по-перше, інтернет-маркетинг можна визначити як структурну (онлайн) частину дігітал-маркетингу. А по-друге, на відміну від е-маркетингу, метою інтернет-маркетингу завжди виступає обов'язковий продаж товару чи послуги. Коротше кажучи, е-маркетинг — досвід, інтернет-маркетинг — продаж.

У якості яскравого прикладу вдалої колаборації онлайн та офлайн каналів можна навести відомий усім бренд ювелірних прикрас Pandora.

Навесні цього року компанія взяла за мету підвищити продажі в локальних офлайн магазинах. Але було вирішено упіймати одразу двох зайців. Як це вдалося?

У першу чергу до рекламного контенту були залучені мобільні оператори, визначена цільова аудиторія: за ключовими словами у пошуку, відвідуванням відповідних сайтів ювелірних прикрас, за наявністю карт лояльності та покупок у ювелірних крамницях. 

Після цього цільовий сегмент було ретельно відфільтровано за географічною локацією, а саме беручи до уваги наявність у тому чи іншому місці офлайн бутіка Pandora. Даному сегменту було запропоновано фулскрін банер (обов'язково із зареєстрованим номером телефону) із можливістю отримати персональний промокод для знижки в найближчому магазині Pandora. При цьому користувач давав згоду на обробку персональних даних.

Результат для користувача: спеціальна (а головне — персональна) пропозиція від бренду.


Результат для компанії: отримання найбільш актуальної та релевантної інформації про свою цільову аудиторію. Більше того, таким чином було отримано в 12! разів більше продажів серед тих, хто бачив рекламу, та в 33!!! рази більше продажів серед тих, хто отримав промокод (в порівнянні з тими, хто не бачив рекламу взагалі).

Е-маркетинг дійсно так потрібен? 

Як би передбачувано це не було, традиційний маркетинг поступово відходить у минуле, поступаючись новим та свіжими ідеям і тенденціям, які вдало відповідають на виклики сьогодення. Величезні за масштабами і зусиллями маркетингові досліждення поступаються сучасним простішим способам дослідити ринок.
Є принаймні два нюанси, пов'язані з розвитком новітніх маркетингових технологій в цілому та е-маркетингу зокрема. 

1. Ключова роль надалі продовжує переходити від виробника і продавця до клієнта.

Це явище породжує ще більшу необхідність в персоналізації та персональному підході до потреб та бажань кожного. Е-маркетинг здатен задовольнити дану економічну потребу у ретельному вивченні кожного клієнта та створенні персоналізованих звернень для найкращого клієнтського досвіду. Персоналізація взаємодії дозволяє дігітал-маркетингу перейти до так званої моделі 1:1, коли спілкування здійснюється у вигляді продавець-покупець без посередників. 
Прикладом цього можуть слугувати компанії, як міжнародні, так і, власне, українські, що пропонують клієнтам власноруч створити ескіз або прототип ексклюзивного продукту для себе, обираючи модель, колір, матеріал, аксесуари або ж розмір, інгредієнти, додатки тощо. І це стосується практично будь-чого: від піци до ексклюзивної сукні. 

2. Глобалізаційні процеси породили і продовжують викликати глибоку необхідність у підлаштуванні суб'єктів економіки до сучасних вимог.

Е-маркетинг виступає своєрідною відповіддю на дану проблему і ладен вирішувати її. Яким чином це відбувається? У першу чергу за рахунок оптимізації витрат на маркетингові комунікації, товарний асортимент і транзакційні витрати. У той же час, трансформаційні витрати на розробку нової маркетингової, товарної та цінової політики теж зменшуються. Адже більшість ключових процесів відбуваються у віртуальному просторі, не потребуючи масштабних потужностей та ресурсів. 

Успіх понад усе? Так! 

Тут слід згадати компанію METRO Cash&Carry, яка ще з 2015 року використовує здобутки дігіталізації маркетингу для налагодження особистого контакту з власними покупцями.

Тоді компанія вирішила провести експеримент у Львові. Було створено сайт, де користувачі вільно могли отримувати усю інформацію щодо акційних пропозицій, знижок та бонусів, які діють в мережі магазинів. При цьому покупці і надалі отримували друковані каталоги з відповідною інформацією.

Результати були дивовижні: продажі підвищилися на 7,7%, порівняно з минулим місяцем (коли ще не було залучено сайт), а також на 54%, порівняно з тим же періодом 2014 року.

Висновок: використання е-маркетингу, який включає в себе обов'язково як онлайн, так і офлайн канали, дає вражаюче успішний результат.

Зрозуміло, що компанії, які прагнуть бути конкурентоздатними на ринку як національному, так і міжнародному, обов'язково мають бути в тренді. Сьогодні е-маркетинг і є цим світовим трендом. Зважаючи на загальну дігіталізацію, що відбувається невпинно і на різних рівнях, потрібно діяти не просто швидко — діяти потрібно миттєво. Комунікації між компанією та клієнтом розвиваються з небаченою швидкістю, тому використання прийомів дігітал-маркетингу є об'єктивно необхідним.

Навіть такі гіганти, як Coca-Cola та McDonald's (вже не кажучи про невеликих гравців ринку) мають змогу, а головне — використовують цю можливість: спілкуватися зі своїм споживачем, тет-а-тет, відповідати йому і реагувати! Адже реакція необхідна завжди, при чому якнайшвидша. Миттєва реакція, чи то на коментар, чи то на відгук і визначає гарантію успіху. Головне пам'ятати: відповідь необхідна завжди. 

Для чого насправді компанії потрібен е-маркетинг?

Дігітал-маркетинг має 4 структурні рівні з різними призначенняи, про які слід пам'ятати при плануванні та здійсненні маркетингової політики. 

1
2
3
4

Е-маркетинг для спрощення всіх процесів, автоматизація діяльності, пришвидшення вирішення маркетингових задач, досліджень, розробки та впровадження нових технологій.

Е-маркетинг — якісно новий ступінь в розвитку традиційного клієнтського досвіду. Він дозволяє не тільки продавцю миттєво реагувати на потребу споживача. Ні! Він дозволяє створювати попит, ставлячи бажання і потреби клієнта на перше місце. За допомогою використання дігітал-маркетингу (що знову підтверджує крайню необхідність в ньому) компанія демонструє свою готовність до того, щоб не тільки почути свого споживача, але й до того, що ладна підлаштовуватися до його потреб (ексклюзив, про який йшлося вище).

Сьогодні вирішальним є те, що кожна компанія, навіть локальна, має змогу за декілька хвилин (при чому без особливих величезних витрат та ресурсів) розказати про себе всьому світу, звернутися до сотень, тисяч, а згодом і мільйонів потенційних споживачів. Достатньо створити власну Instagram сторінку (наразі це навіть більш важливо, аніж наявність власного сайту), звичайно грамотно її наповнювати, результат не змусить довго чекати. Тільки це вже зовсім інша історія.

Інформація — унікальний ресурс сьогодення, використання якого - об'єктивно необхідне для кожного, хто прагне бути на хвилі. Тому е-маркетинг — те, що потрібно для успіху будь-якої, навіть найменшої компанії вже сьогодні.