PER ASPERA – AD ASTRA
I THINK TANK
Ринок електронної комерції у 2018 році зріс на третину. Цьогоріч аналітики групи компаній EVO змінили методику підрахунку: оцінювали не лише обіг товарів і послуг, а й вартість супутніх сервісів: реклами, просування, онлайн-оплати та доставки. Обіг фізичних товарів і послуг, придбаних онлайн у 2018 році, сягає 65 млрд грн. Виручка від їхньої реклами в соцмережах, на маркетплейсах та онлайн-ресурсах гравців ринку — 9,5 млрд грн. На доставці товарів, придбаних онлайн, оператори заробили 2,6 млрд грн, на онлайн-оплатах — 0,8 млрд грн. Ми очікуємо, що у 2019 році e-commerce збільшиться щонайменше на чверть.
У 2019 році маркетплейси — торговельні майданчики конкурують з пошуковиками, e-commerce зріс на 30% за рік, онлайн українці готові купувати майже все, а вже половина покупців приходить до інтернет-мага.
Маркетплейси конкурують із соцмережами й пошуковиками. Здебільшого ритейлери заробляють на продажах, а маркетплейси — на просуванні товарів і послуг. Це робить їх схожими саме із соцмережами та пошуковиками. Навіть більше: маркетплейси стали серйозним конкурентом пошуковиків. У США 55% покупців відразу шукають товар на Amazon, Etsy чи E-bay, оминаючи Google. В Україні частка прямого трафіку на Prom — 19%, Rozetka — 30%, ОLX — 44%, Aliexpress — 50%. І з початку 2017 року вона зросла в середньому на 5 відсоткових пунктів.
Потужні гравці більше не діляться на офлайн- і онлайн-продавців, а створюють екосистеми довкола покупців. Клієнт не хоче обирати між шопінгом в інтернеті та фізичними магазинами. Йому одночасно важливі переваги офлайну та онлайну. Зокрема усюди товар має бути в наявності, оплата – зручною та безпечною, отримання та повернення – швидкими, а обслуговування – якісним. Також потрібні відгуки, які допоможуть обрати товар або перевірити сумлінність продавця. На часі й технологічні рішення, що спрощують вибір: доповнена реальність, костюм для вимірювання параметрів тіла тощо.
Межа між офланном і онлайном стирається: Amazon запускає фізичні магазини без кас, Alibaba відкриває магазин з інтерактивними дзеркалами, Розетка — офлайн-магазини, Ашан — маркетплейс. EVO і Розетка обєдналися для того, щоби покращувати клієнтський досвід і ростити ринок.
Довіра до інтернет-покупок зростає. За рік на маркетплейсах EVO (Prom.ua, Bigl.ua, Crafta.ua, Shafa.ua) українці придбали товарів на 9,5 млрд грн та на 10,5 млрд гривень — на сайтах компаній на Prom.ua.
Загалом на маркетплейсах у 2018-му витратили на 54% більше, ніж за минулий рік. Водночас кількість замовлень зросла на 47%.
Середній чек збільшився на 5% і становить 763 грн.
Кожен п’ятий товар купили у сертифікованої компанії на Prom.ua. Це означає, що безпека покупок і якісне обслуговування поступово стають важливішими за найнижчу ціну.
Зростає попит на товари повсякденного вжитку й дитячі товари. Найчастіше у 2018 році купували одяг, взуття, аксесуари, техніку, електроніку, товари повсякденного вжитку, товари для дому та саду, косметику й парфумерію.
Найбільш активно зростають такі категорії: товари для дітей, авто- і мото-, а також техніка й електроніка. Ми очікуємо, що у 2019 році також зросте попит на онлайн-покупки продуктів харчування.
HACK UKRAINE
DIGEST "HackUkraine" - WHAT IS IT?
HackUkraine is a special project of the foreign-policy think tank «ADASTRA» aimed at broadening an often narrow understanding of Ukrainian politics, legal system, and economic development. Initially, ADASTRA`s foremost ambition was to open the world to Ukraine, and now it is high-time to HackUkraine for the World. In fortnight digests, our seasoned experts will deliver research on the main political, legal, and economic issues discussed openly or sometimes off-the-record behind closed doors.