еТУРИЗМ

Illustration


ЮЛІЯ ЧЕЛІКПАЗУ

CEO Rozetka.Travel 

За онлайном майбутнє туризму, хоча це досі не очевидно для лідерів ринку

У серпні 2019 року журналісти порталу Turprofi.com.ua провели опитування туроператорів, щоб дізнатись, як часто українці купують пакетні тури онлайн і чи бачать вони перспективи у цьому напрямі. Результат — купують онлайн рідко, перспективи є, але згодом. 
Сьогодні, за оцінками гравців ринку, продажі пакетних турів онлайн на ринку СНД, зокрема, в Україні становлять за найоптимістичнішими оцінками близько 3%. При тому, що квитки на авіарейси, автобуси, залізницю, а також готелі українці давно і звично бронюють і оплачують онлайн. 

У той час як глобальні системи бронювання і замовлення послуг — booking, airbnb, skyscanner, expedia, uber — створили нову реальність, змінили поведінку людей та задали нові стандарти, організований туризм — в очікуванні. Лідери ринку, провідні туроператори і потужні турагети не можуть запропонувати туристам можливість придбати тур онлайн. Сайти використовуються здебільшого як вітрини, а онлайн-покупка туру вважається гіпотетичною можливістю майбутнього. Парадокс у тому, що для агентів туроператорські системи бронювання працюють. Що не так з туристами? 

Насправді турагентам вигідно стримувати технологічний прорив, адже це можливість продовжувати працювати напівлегально, за вкоріненими сірими схемами. Брати готівку, платити туроператору від імені туриста, не сплачувати податки — класика.

Юлія Челікпазу

Онлайн — ворог сірого ринку

Турагенти пояснюють, що онлайн купувати тури не хочуть саме туристи — начебто їм зручніше консультуватися зі спеціалістам, потрібно постійно змінювати дані, важливий особистий контакт тощо. Втім, як показує досвід глобальних систем бронювання, це все не так істотно для туриста. За наявності зручної системи бронювання і повної інформації на сайті про всі умови потреба в особистому контакті зникає.
Насправді турагентам вигідно стримувати технологічний прорив, адже це можливість продовжувати працювати напівлегально, за вкоріненими сірими схемами. Брати готівку, платити туроператору від імені туриста, не сплачувати податки — класика. З понад 10 тисяч турагентів (за найскромнішими підрахунками, адже точну кількість після скасування ліцензування турагентів підрахувати неможливо) легально працюють десятки. І це на ринку обсягом 2,5 мільярди доларів на рік. Турагентам це вигідно. Всі ризики несуть туристи і туроператори. 

З розвитком онлайн-технологій схеми унеможливлюються: кожна угода фіксується, кожен тур є в системі, кожна дія — на виду. Потреба вже сформована: ринку потрібні онлайн-продукти, які з одного боку будуть зручними і безпечним для туриста, з іншого — прозорими і зрозумілими для туроператора. Купувати квитки і номери в готелях онлайн — просто і природно, чому б не робити те ж з пакетними турами? 
Такі продукти вже є, зокрема, Rozetka.travel, який працює з кінця липня 2019. Це онлайн-сервіс, який знаходить актуальні пакетні тури у базах найбільших туроператорів України та дозволяє забронювати і відразу оплатити тур онлайн.

З розвитком подібних сервісів ринок швидко зміниться і перекочує в онлайн. Турист буде впевнений, що його відпочинок гарантований, його не обдурять і допомога у разі чого прийде. Туроператор отримає надійного партнера, який дорожить своїм ім'ям. Держава — істотно більше податків від турбізнесу, які зможе вкладати, наприклад, в розвиток внутрішнього туризму.