PER ASPERA – AD ASTRA I THINK TANK

Ranked Best New Think Tank by 2020 Global Go To Think Tank Index

ProZorro й зручно: як працює система електронних держзакупівель в Україні

ProZorro й зручно: як працює система електронних держзакупівель в Україні

За 3 роки роботи ProZorro стала більше ніж просто системою публічних електронних закупівель – це символ якісних змін в країні, що завоював низку міжнародних премій та відзнак. Завдяки інноваційній системі тисячі українських бізнесів отримали можливість брати участь у прозорих державних тендерах. Це підтверджують дані: з 2016 року було оголошено близько 3 млн закупівель на суму понад 2,5 трлн гривень. Це не дані Держстату і не матеріали журналістського розслідування, всю інформацію про продавців, ціни та хід торгів може подивитися будь-хто на сайті ProZorro в режимі реального часу. 

Як влаштована система?

Умовно кажучи, в ProZorro є дві ролі – замовник та постачальник. Замовником виступає держустанова або підприємство, якому необхідно закупити товар, послугу чи роботи. Постачальником може стати будь-який бізнес, незалежно від розмірів компанії та географії. Визначившись з потребою, замовник оголошує тендер на одному з акредитованих у системі торговельних майданчиків. У документації він прописує вимоги до постачальника та технічні характеристики необхідного товару.

Інформація про закупівлю надходить до центральної бази даних ProZorro й автоматично відображається на всіх акредитованих майданчиках. Компанія, яка відповідає всім вимогам замовника, може взяти участь у тендері з будь-якого майданчика. Після подання пропозицій, постачальники змагаються в редукціоні (аукціон зі зменшенням ціни). Виграє той, хто запропонує товар відповідної якості за найнижчою ціною. Обравши переможця, замовник підписує з ним договір. 

Держава економить бюджетні кошти

В епоху паперових тендерів постачальника нерідко обирали не за ціною, а завдяки його зв’язкам з потрібними людьми та через «переговори у конвертах». У результаті товар купувався за вартістю в кілька разів вищою, ніж ринкова. Крім того, все це робилося за зачиненими дверима, тому громадськість не мала змоги про щось дізнатися або отримувала інформацію постфактум і не мала ніякого впливу на процес закупівель.

ProZorro дала зелене світло справжній конкуренції у державних закупівлях, а з нею – і економії для держави. У деяких тендерах в ході аукціону ціна може впасти в кілька разів від очікуваної вартості товару чи послуги. До того ж, вся інформація знаходиться у відкритому доступі. Кожен може зайти та переглянути, що та за скільки купила його міська чи селищна рада, школа, у якій навчається дитина, лікарня, де лікуються батьки і т.д. Якщо ціна виглядає неадекватною, можна повідомити про це на моніторинговий портал DoZorro, і вони перевірять закупівлю та звернуть увагу на неї відповідних органів, якщо й справді там буде виявлено порушення. 

Бізнесу – великі контракти

Ще три роки тому більшість компаній могла тільки мріяти про роботу з державою. Контракти на мільйони діставалися одиницям обраних, а щоб взяти участь у тендері не у своєму регіоні потрібно було приїхати до замовника або відправити безліч паперових документів поштою. Та й мало хто вірив у справедливі торги, тому бізнес не надто хотів витрачати свій час на державні тендери. ProZorro змінила правила гри у публічних закупівлях. Тепер вони рівні для всіх учасників. Будь-то ФОП з Чернігова чи компанія на тисячу людей з Дніпра – виграти може будь-хто з них. Головна вимога – щоб товар відповідав технічним характеристикам, а постачальник надав усі необхідні документи та запропонував найвигіднішу ціну.

Від початку роботи системи участь у закупівлях взяли 230 тис. компаній. Об’єм ринку держзакупівель становить мільярди гривень, і тендери для себе тут може знайти бізнес майже з будь-якої сфери. А для багатьох ProZorro стала новим цифровим каналом продажів, який дає змогу отримати великі контракти та нових клієнтів. 

Прозорі аукціони 

Після того як система ProZorro довела свою ефективність, в Україні запустили не менш важливий та амбітний проєкт ProZorro.Продажі. Завдяки йому будь-який громадянин чи приватна компанія можуть купувати та орендувати державне майно. У тому числі активи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб і Нацбанку (в основному вони розпродають активи неплатоспроможних банків), а також майно держпідприємств.

Сьогодні в системі ProZorro.Продажі на торги виставляються як вагони Укрзалізниці чи великі торгові приміщення в центрі столиці, так і побутова техніка й автомобілі. Механізм роботи тут відрізняється від системи ProZorro, бо постачальником, вірніше продавцем, виступає держава, а покупцем – бізнес чи приватна особа. Але процедура відбору тих, хто орендуватиме або придбає майно, – це вже знайомий нам прозорий аукціон (у даному випадку йдеться саме про аукціон із підвищенням ставок і перемогою того, хто дав найвищу ціну).

Бізнес для бізнесу 

Цифровізація закупівель державою стала мотивацією і для приватного сектору. Бізнес зрозумів, що за допомогою відкритих електронних тендерів він може економити час та ресурси, а також знайти нових партнерів. Працівникам більше не потрібно витрачати робочі години на рутинну та механічну роботу на кшталт запрошення постачальників у тендер та прийому документів – все відбувається автоматично. Тому закупівельник у компанії може приділити більше часу стратегічним задачам. 

Комерційні закупівлі працюють за принципом системи ProZorro. Компанія оголошує тендер і прописує в документації технічне завдання та умови співпраці. Якщо постачальник має необхідний товар, він подає свою тендерну пропозицію. Після цього учасники змагаються за ціною. Але на відміну від державних торгів у комерційних немає жорсткого регламенту чи незмінних правил. Замовник може провести як класичний тендер, так і двоетапний із запитом тестових зразків, чи просто промоніторити ціни на ринку.

  Впровадження цифрових сервісів продемонструвало, наскільки можна спростити й пришвидшити процес купівлі-продажу товарів та послуг. На часі діджиталізація й інших сфер діяльності компаній. Складні задачі виконуватимуться все більш економно, зручно та мобільно.

Матеріал підготований у межах спецпроєкту ADASTRA DIGITAL.

Авторка – Наталя Ковальова, керівниця проєкту комерційних торгів майданчика Zakupki.Prom.ua