THINK TANK

І....PER ASPERA – AD ASTRA


THINK TANK

І....PER ASPERA – AD ASTRA


Обрати президента через мобільний додаток – інноваційна технологія чи чергова пастка?

Обрати президента через мобільний додаток – інноваційна технологія чи чергова пастка?

Президент Володимир Зеленський неодноразово заявляв, що вже скоро кожен українець зможе долучитися до управління державою за допомогою свого смартфону. Ініціатива цікава, та що все-таки за нею стоїть, – розвиток демократії чи хороший піар-хід? «Ad Astra» розібралася в усіх плюсах та мінусах електронної демократії. Пропонуємо поглянути і вам.

Що таке електронна демократія?

Електронна демократія – форма суспільних відносин, за допомогою якої громадяни та організації залучаються до державного управління шляхом застосування інформаційних технологій.

Метою впровадження е-демократії є потреба у забезпеченні ефективної комунікації між громадою та державою, створення дієвих інструментів для моніторингу та контролю влади.

Правові засади реалізації в Україні?

У 2016 році впроваджено Стратегію сталого розвитку України до 2030 року, що замінила попередню Стратегію до 2020 року. Основною причиною впровадження стратегії стали міжнародні зобов’язання України, визначені документами ООН, а саме – 17 глобальних цілей, що ухвалені на Саміті ООН зі сталого розвитку.

Стратегія передбачає:

1.    Розбудову інформаційної інфраструктури для забезпечення доступу громадян до інформаційних послуг;

2.    Спрощення процедури доступу громадян до інформації та знань;

3.    Забезпечення сталого розвитку національної економіки;

4.    Широке впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освіту, культуру, архівну справу, охорону здоров’я, охорону навколишнього природного середовища тощо;

5.    Забезпечення інформаційної безпеки.

Отже, основними напрямами реалізації Стратегії є розвиток таких сфер суспільного життя: інформаційна інфраструктура,  економіка, урядування, демократія, освіта, культура, медицина, охорона природи, інформаційна безпека.

У червні цього року лідер держави голосно повідомив про наміри швидкого впровадження електронних систем:

"Я хочу швидких змін. Я вірю у ваш талант і бажання зробити Україну цифровим лідером і гарантую вам політичну волю. Маємо спільно готувати ініціативи, законопроекти та здійснювати кроки, що знімають бар’єри до цифрової економіки та електронного урядування", – сказав Зеленський.

"Наш план дуже амбітний. Наприклад, до 2024 року ми прагнемо перевести 90% всіх державних послуг в режим онлайн, втричі зменшивши кількість взаємодії громадян і бізнесу з владою та досягнувши нульового рівня корупції у цій сфері"

Які принципи дії електронної демократії?

1.    Прозорість – онлайн доступ до публічної інформації

2.    Підзвітність влади та її реагування на електронні звернення.

3.    Громадянська освіта – інформування населення про можливості та інструменти її участі у громадському житті.

Ключову роль у функціонуванні е-демократії в Україні відіграють сайти центральних органів влади та місцевого самоврядування, які виконують функцію інформування суспільства про діяльність органів влади, спрощують доступ громадян до відкритих даних та державних послуг.

На сайті Верховної Ради України публікуються законодавчі акти після їх прийняття. Судова гілка влади представлена в Інтернеті «Єдиним державним реєстром судових рішень». Практично всі центральні органи влади України мають свої сайти, багато з них представлені у соціальних мережах. Проте рівень інтерактивності веб-сторінок державних установ залишається різним.

На місцевому рівні електронна демократія представлена передусім сайтами місцевих рад, а також низкою спеціалізованих сервісів. Серед найбільш успішних прикладів – Контактний центр Києва 1551, сайт «Панель міста» Львівської міської ради, віртуальна приймальня мера в Івано-Франківську тощо. Також ефективну взаємодію між громадянами та місцевою владою забезпечує портал «Відкрите місто», до якого підключені вже 50 міст України.

Що гальмує впровадження е-демократії, та які існують загрози?

В першу чергу – це відсутність дієвого механізму виконання завдань розвитку інформаційного суспільства, економічна криза, що призвела до зменшення обсягу фінансування робіт. А також відсутність процедури погодження з адміністрацією Держспецзв’язку обробки інформації з обмеженим доступом.

З огляду на зазначене необхідно удосконалити нормативно-правову базу та адаптувати її до європейських правових норм, забезпечити належну координацію дій та захист даних. Адже зберігаються загрози національній безпеці, пов’язані з активним використанням Інтернету з метою пропаганди протиправної діяльності, збільшується частка використання інформаційно-комунікаційних технологій для вчинення злочинів.

Та не тільки держава може постраждати від витоку даних. Впровадження «держави у смартфоні» водночас збільшує доступ влади до приватної інформації. Відповідно населення стає більш уразливим, адже за допомогою штучного інтелекту та статистичних програм маніпулювати населенням стає ще простіше.

Як це працює за кордоном?

У світі впровадження електронного урядування відбувається вже протягом століть. Так, Австралія та Канада просувають його ще з 80-х років ХХ століття.

За цей час Австралія розробила та запустила єдиний сайт електронних послуг. Він є "відправною точкою" для пошуку будь-якої державної електронної послуги. Також у 2000 р. створено державний інформаційний сайт, що стосується тендерних процедур.

Створено сайт, який запропонував державні послуги бізнес компаніям – єдиний урядовий G2B сайт, призначений для допомоги у створенні, розвитку та закритті бізнесу. На етапі створення компанії сайт допомагає з реєстрацією назви підприємства, її сайту, статутних документів, торгової марки або бренду; допомагає пройти податкову реєстрацію, що дає право не сплачувати податки, сплачувати за зниженими тарифами або отримати податкові канікули; допомагає із заповненням заявок на отримання різних дозвільних документів; орієнтує у нюансах експортно-імпортних операцій; знаходить можливість для отримання державних грантів та субсидій для певних видів діяльності тощо.

 На етапі розвитку підприємства сайт надає послуги аналітичного забезпечення, пропонує перспективні у майбутньому напрями розвитку бізнесу. На стадії закриття бізнесу сайт допомагає власнику закрити або продати свою компанію у найкоротші строки з мінімальними втратами. Сайт пропонує інформацію стосовно можливих шляхів санації або перепрофілювання, допомагає знайти покупця (приватного, державного або іноземного) на цей вид діяльності, провести оптимальні розрахунки з найманим персоналом та співвласниками (якщо такі існують) та оптимізувати податкові витрати й витрати, яких повинен зазнати бізнесмен у зв’язку із закриттям бізнесу.

Ще одна країна, яка активно використовує цифрову демократію – Естонія.  Вона стала першою державою у світі, що використала систему е-голосування на загальнодержавних виборах. Згідно з оцінкою Ради Європи та ОБСЄ такий тип голосування є найбільш демократичним та об’єктивним. Система дозволяє виборцям подавати бюлетені з будь-якого комп’ютера, підключеного до інтернету, в будь-якій точці світу.

Отже, метою впровадження е-демократії є необхідність забезпечити ефективну комунікацію між громадою та державою. Світові практики демонструють дієвість таких нововведень. Найкращий світовий досвід варто перейняти і Україні, адже за інформаційними та електронними технологіями – майбутнє. Хтозна, можливо, наступні вибори в Україні відбудуться вже за допомогою  мобільного додатку.

Будьте в курсі усіх політично-технологічнх інновацій разом з аналітичним центром «Ad Astra».

Автор – Діана Зюбрик, «Ad Astra»