PER ASPERA – AD ASTRA I THINK TANK

Ranked Best New Think Tank by 2020 Global Go To Think Tank Index

Обрати президента через мобільний додаток – інноваційна технологія чи чергова пастка?

Обрати президента через мобільний додаток – інноваційна технологія чи чергова пастка?

Президент Володимир Зеленський неодноразово заявляв, що вже скоро кожен українець зможе долучитися до управління державою за допомогою свого смартфону. Ініціатива цікава, та що все-таки за нею стоїть, – розвиток демократії чи хороший піар-хід? ADASTRA розібралася в усіх плюсах та мінусах електронної демократії. Пропонуємо поглянути і вам.

Що таке електронна демократія?

Електронна демократія – форма суспільних відносин, за допомогою якої громадяни та організації залучаються до державного управління шляхом застосування інформаційних технологій.

Метою впровадження е-демократії є потреба в забезпеченні ефективної комунікації між громадою та державою, створення дієвих інструментів для моніторингу та контролю влади.

Правові засади реалізації в Україні?

У 2016 році впроваджено Стратегію сталого розвитку України до 2030 року, що замінила попередню Стратегію до 2020 року. Основною причиною впровадження стратегії стали міжнародні зобов’язання України, визначені документами ООН, а саме – 17 глобальних цілей, що ухвалені на Саміті ООН зі сталого розвитку.

Стратегія передбачає:

1.    Розбудову інформаційної інфраструктури для забезпечення доступу громадян до інформаційних послуг;

2.    Спрощення процедури доступу громадян до інформації та знань;

3.    Забезпечення сталого розвитку національної економіки;

4.    Широке впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освіту, культуру, архівну справу, охорону здоров’я, охорону навколишнього природного середовища тощо;

5.    Забезпечення інформаційної безпеки.

Отже, основними напрямами реалізації Стратегії є розвиток таких сфер суспільного життя: інформаційна інфраструктура,  економіка, урядування, демократія, освіта, культура, медицина, охорона природи, інформаційна безпека.

У червні цього року лідер держави голосно повідомив про наміри швидкого впровадження електронних систем:

"Я хочу швидких змін. Я вірю у ваш талант і бажання зробити Україну цифровим лідером і гарантую вам політичну волю. Маємо спільно готувати ініціативи, законопроєкти та здійснювати кроки, що знімають бар’єри до цифрової економіки та електронного урядування", – сказав Зеленський.

"Наш план дуже амбітний. Наприклад, до 2024 року ми прагнемо перевести 90% всіх державних послуг у режим онлайн, утричі зменшивши кількість взаємодії громадян і бізнесу з владою та досягнувши нульового рівня корупції в цій сфері"

Які принципи дії електронної демократії?

1.    Прозорість – онлайн-доступ до публічної інформації

2.    Підзвітність влади та її реагування на електронні звернення.

3.    Громадянська освіта – інформування населення про можливості та інструменти її участі в громадському житті.

Ключову роль у функціонуванні е-демократії в Україні відіграють сайти центральних органів влади та місцевого самоврядування, які виконують функцію інформування суспільства про діяльність органів влади, спрощують доступ громадян до відкритих даних та державних послуг.

Вам може сподобатися: 150 років прямої демократії у Швейцарії, або Навіщо збирати 50 000 підписів за сто днів?

На сайті Верховної Ради України публікуються законодавчі акти після їх прийняття. Судова гілка влади представлена в Інтернеті «Єдиним державним реєстром судових рішень». Практично всі центральні органи влади України мають свої сайти, багато з них представлені в соціальних мережах. Проте рівень інтерактивності вебсторінок державних установ залишається різним.

На місцевому рівні електронна демократія представлена передусім сайтами місцевих рад, а також низкою спеціалізованих сервісів. Серед найбільш успішних прикладів – Контактний центр Києва 1551, сайт «Панель міста» Львівської міської ради, віртуальна приймальня мера в Івано-Франківську тощо. Також ефективну взаємодію між громадянами та місцевою владою забезпечує портал «Відкрите місто», до якого підключені вже 50 міст України.

Що гальмує впровадження е-демократії, та які існують загрози?

Насмперед – це відсутність дієвого механізму виконання завдань розвитку інформаційного суспільства, економічна криза, що призвела до зменшення обсягу фінансування робіт. А також відсутність процедури погодження з адміністрацією Держспецзв’язку обробки інформації з обмеженим доступом.

З огляду на зазначене необхідно удосконалити нормативно-правову базу та адаптувати її до європейських правових норм, забезпечити належну координацію дій та захист даних. Адже зберігаються загрози національній безпеці, пов’язані з активним використанням Інтернету з метою пропаганди протиправної діяльності, збільшується частка використання інформаційно-комунікаційних технологій для вчинення злочинів.

Цікаво знати: Чому зміни в Section 230 можуть стати початком нової епохи інтернету?

Та не тільки держава може постраждати від витоку даних. Впровадження «держави в смартфоні» водночас збільшує доступ влади до приватної інформації. Відповідно населення стає більш уразливим, адже за допомогою штучного інтелекту та статистичних програм маніпулювати населенням стає ще простіше.

Як це працює за кордоном?

У світі впровадження електронного урядування відбувається вже протягом століть. Так, Австралія та Канада просувають його ще з 80-х років ХХ століття.

За цей час Австралія розробила та запустила єдиний сайт електронних послуг. Він є "відправною точкою" для пошуку будь-якої державної електронної послуги. Також у 2000 р. створено державний інформаційний сайт, що стосується тендерних процедур.

Створено сайт, який запропонував державні послуги бізнес компаніям – єдиний урядовий G2B сайт, призначений для допомоги у створенні, розвитку та закритті бізнесу. На етапі створення компанії сайт допомагає з реєстрацією назви підприємства, її сайту, статутних документів, торгової марки або бренду; допомагає пройти податкову реєстрацію, що дає право не сплачувати податки, сплачувати за зниженими тарифами або отримати податкові канікули; допомагає із заповненням заявок на отримання різних дозвільних документів; орієнтує в нюансах експортно-імпортних операцій; знаходить можливість для отримання державних грантів та субсидій для певних видів діяльності тощо.

На етапі розвитку підприємства сайт надає послуги аналітичного забезпечення, пропонує перспективні в майбутньому напрями розвитку бізнесу. На стадії закриття бізнесу сайт допомагає власнику закрити або продати свою компанію в найкоротші строки з мінімальними втратами. Сайт пропонує інформацію щодо можливих шляхів санації або перепрофілювання, допомагає знайти покупця (приватного, державного або іноземного) на цей вид діяльності, провести оптимальні розрахунки з найманим персоналом та співвласниками (якщо такі існують) та оптимізувати податкові витрати й витрати, яких повинен зазнати бізнесмен у зв’язку із закриттям бізнесу.

 Читайте також: Роль соціальних мереж на президентських виборах у США

Ще одна країна, яка активно використовує цифрову демократію – Естонія.  Вона стала першою державою у світі, що використала систему е-голосування на загальнодержавних виборах. Згідно з оцінкою Ради Європи та ОБСЄ такий тип голосування є найбільш демократичним та об’єктивним. Система дозволяє виборцям подавати бюлетені з будь-якого комп’ютера, підключеного до інтернету, у будь-якій точці світу.

Отже, метою впровадження е-демократії є необхідність забезпечити ефективну комунікацію між громадою та державою. Світові практики демонструють дієвість таких нововведень. Найкращий світовий досвід варто перейняти й Україні, адже за інформаційними та електронними технологіями – майбутнє. Хтозна, можливо, наступні вибори в Україні відбудуться вже за допомогою  мобільного додатку.

Будьте в курсі всіх політично-технологічнх інновацій разом з Аналітичним центром ADASTRA.

Автор – Діана Зюбрик, Аналітичний центр ADASTRA